صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

🔺️نخستین اقدام سید رضا زنجانی پس از سقوط دولت مصدق، تأسیس گروه مخفی «نهضت مقاومت ملی» بود.

🔹️چند روز پس از کودتا، زنجانی چند تن از یاران مصدقی‌اش را در خانه‌اش گردآورد و از آن‌ها خواست نگذارند مصدق و راه او به فراموشی سپرده شود. بازرگان، دکتر سحابی، شاه‌حسینی، فتح‌الله بنیدر و بختیار هم به تدریج این گروه پیوستند.

🔺️شاه حسینی از اعضای موثر هسته اولیه می گوید:
🔹️فردای روز کودتا سید رضا زنجانی به برخی از نزدیکان دستور داد که روی تعدادی کاغذ، نوشته شود: «نهضت ادامه دارد» و به منزل مردم انداخته شود. چند روز بعد در جلسه هیات علمیه تهران وقتی این مساله بین علما مطرح شد سید رضا اظهار بی اطلاعی کرد و ضمنی کار را تایید نموده و از آن تعریف کرد.

🔹️فردای آنروز زنجانی، سید علی رضوی را در جریان گذاشت و با حمایت او، این امر موجب تاسیس نهضت شد.
🔹️نام «نهضت مقاومت ملی» به پیشنهاد پسر سید علی رضوی و با الهام‌گیری از جنبش مقاومت مخفی فرانسوی‌ها در جنگ جهانی دوم انتخاب شد.
🔹️محمد تقی شریعتی و پسرش علی شریعتی از اعضای این نهضت بودند.اولین بازداشت دکتر  شریعتی در سال ۱۳۳۶ و در سن ۲۴ سالگی‌اش به دلیل عضویت در نهضت مقاومت ملی بود.

🔺️نخستین قدرت‌نمایی زنجانی و نهضت، در همان اوان فعالیت و با صدور بیانیه فراخوان برای تعطیلی بازار تهران بروز و ظهور یافت و به تدریج با بازداشت سران نهضت از جمله زنجانی، فعالیت آن ابعاد جدی‌تری پیدا کرد.

🔹️ارتباط جدی زنجانی با توده روشنفکری ایران معاصر، موضوعی است که در شماره بعدی این مجموعه خواهیم پرداخت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی