صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

آیا همین نظام جمهوری اسلامی را میگویید؟ همین مقدس است؟ 

🌾 این جمله از حاج ق.ا.س.م را شنیدید؟

« قربانی مهم است، اما مهم‌تر از قربانی آن چیزی است که انسان برای آن قربانی می‌شود. عظمت آن چیزی که برایش قربانی می‌شود مهم‌تر از خود قربانی است. امام حسین عظیم است اما اعظم از امام حسین علیه السلام آن چیزی است که امام حسین برای آن قربانی شد»(کنگره شهدای گیلان)


🌾 پیگیری این جمله به طور کلی مهم است اما وقتی بدانیم از زبان شهید س.ل.ی.ما.ن.ی ادا شده برای مان مهمتر خواهد بود. او معتقد است آن هدف که همه شهدا برای آن شهید شدند اسلام است. 

حالا اسلام از منظر او یعنی چی؟ «امروز دفاع از نظام اسلامی مساوی است با دفاع از اسلام»(کنگره شهدای گیلان)

🌾 اینها تعجب بر انگیز نیست. تعجب انگیز این جمله او است: 

«این نظام هم دیروز ارزش این را داشت که ۸۰۰۰ نفر برای آن شهید شوند و هم امروز ارزش این را دارد که هزاران نفر دیگری درراه آن شهید شوند. این نظام اسلامی است.»(شهدای گیلان) 

چرا نظام این میزان اهمیت دارد؟ چرا به اعتقاد او نظام تبلور اسلام است. همین نظام.

🌾قبلا توضیح دادم که نظام غیر از افراد است غیر از ساختارهای جزئی است. غیر از سیستم بروکراتیک و دیوان سالاری اداری و دولتی است.

رهبری میگوید: «این نظام، نظام اسلامى است؛ همه‏ کسانى که به اسلام اهتمام دارند، باید از این نظام دفاع کنند. چه بخواهند، چه نخواهند. چه از فلان کسى که در رأس نظام است، خوششان بیاید، یا نیاید. چاره‏ یى نیست؛ اگر ازاین کسى که در رأس نظام است، خوشت نمى‏آید، دعا کن که خدا عوضش کند؛ ولى باید نظام مورد دفاع قرار بگیرد - از سوى هر کسى که به اسلام معتقد است - این نظام، پرچم اسلام است.»(22-4-76) 


🌾 نظام از شخص رهبری مهمتر است. از شخص حضرت امام مهمتر است. حفظ نظام از  حفظ جان امام زمان نیز مهمتر تر است به قول حضرت امام که میگوید:

«حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر ولو امام عصر عج باشد اهمیتش بیشتر است. برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا میکند برای اسلام»(صحیفه امام ج15 ص365)

نظام غیر از افراد است چه خوب باشند چه بد. نظام ساختار تصمیم گیری کلان یک جامعه توحیدی است. که با رفت و آمد افراد تغییر نمیکند. رهبری میگوید: 

«یک آگاهی انقلابی، یک کمال سیاسی، در ملّت ایران به توفیق الهی به وجود آمده است که میتوانند تفکیک کنند بین نظام انقلابیِ «امّت و امامت» و بین تشکیلات دیوان‌سالاری؛ [بااینکه] در یک جا انتقاد دارند، امّا از اصل نظامی که به وسیله‌ی انقلاب به وجود آمده است، با همه‌ی وجود دفاع کنند.اینکه میگوییم انتقاد داشته باشند، نه‌فقط انتقاد از دولت یا قوّه‌ی قضائیّه یا مجلس؛ نه، ممکن است کسی از شخص این حقیر هم انتقاد داشته باشد. این انتقاد هیچ منافاتی ندارد با ایستادگی پای نظام اسلامی، نظام انقلابی، نظام «امّت و امامت»؛ نظامی که با انقلاب این ملّت و با فداکاری این ملّت به وجود آمده است و صدها هزار شهید در راه این نظام در طول این چهل سال به قربانگاه رفته‌اند»(29-11-96)


🌾 او البته حساب کل مردم را از برخی از جریانات جدا میکند. در میان انقلابیون و آرمانجویان اما سبک انتقادات به نظام اسلامی میخورد و او همواره از این نکته جوانان را برحذر داشته است. 

«نگذارید این مطالبه‌ی شما و اعتراض شما اعتراض به نظام اسلامی تلقّی بشود؛ این مهم است؛ دشمن منتظر این است»(۲۸-۲-۹۹)


✍️ سوال این است که چه کسانی و چه شیوه هایی از انتقاد، نظام اسلامی را نشانه گرفته که باعث تذکر دائمی رهبر به جریان انقلابی میشود؟ 

چرا ایشان در این زمینه به انقلابیون و آرمانجویان تذکر میدهد؟ چه نگرانی از قبل ایشان متوجه مطالبه گری و جریان نهی از منکر است؟ 

چگونه باید جریان امر به معروف و نهی از منکر را سامان داد که به اعتراض به نظام اسلامی منجر نشود؟ 

درباره چیستی نظام اسلامی و مبانی جملاتی که در بالا از قول رهبران انقلاب و شهید عزیز نظام اسلامی بیان شد و همینطور درباره سبک انتقاد در دامن نظام اسلامی هنوز هم باید نوشت و ان شاء الله ادامه خواهم داد. 

 مشاهده عکس نوشته ها 

مشاهده در اینستاگرام


صراط زنجان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی