صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

نفوذیهای حوزوی چه شکلی اند؟

🔹بر اساس تجربه ذی قیمت گام اول انقلاب اسلامی، #نفوذیها طیف های مختلفی را شامل اند و از شگردهای متنوعی استفاده می‌کنند.

گاه مثل #موسی_اصفهانی با هیبت آخوندی تلاش می‌کنند خط نفوذ را پی بگیرند، گاه به سبک #تیمور_بختیار!

گاهی مثل #کشمیری و #کلاهی با ریش و هیئت حزب اللهی وارد می‌شوند، گاه مثل #امیرانتظام با کروات و ریش تراشیده و هیئت روشنفکری.


🔹نفوذشناسی کار آسانی نیست؛ بدون مستند و قرائن قطعی نمیتوان و نباید قضاوت نابجا کرد اما فرار به جلو و نعل وارونه نفوذیها نیز نباید موجب شود که حزب اللهی ها از انذار امام و رهبری مبنی بر شناخت و شناساندن خط نفوذ، غفلت کنند.

🔹نادیده گرفتن خطر نفوذیها در عصر مشروطه، نتایج تلخی را به بار آورد؛ موجب بدبینی سران روحانیت از یکدیگر و موجب جدایی طیفی از آنها از جنبش مشروطه شد و در این آب گل آلود، راه برای روشنفکران غربزده باز شد و آنها بالانشین نهضت مشروطه شدند و خود را #مجاهد لقب دادند و بزرگانی مانند شیخ فضل الله را بعد از ترور شخصیتی، در دل پایتخت به دار آویختند!

و فضا را آنچنان علیه ایشان منفی جلوه دادند که عده ای پای پیکر آن شهید کف زدند و رقصیدند و به پیکر جسارت کردند و شوربختانه، برخی از بزرگان حتی از اظهار تاسف هم استنکاف ورزیدند! تا مدتها بعد که غبارها فرونشست و حوزه متوجه شد که روشنفکران غربگرا چه کلاهی بر سر علما گذاشته‌اند.

🔹️این بود که نوبت سیلی سخت به آنها فرا رسید و در یک فقره بیانیه شبه تکفیر آیت‌الله آخوند خراسانی علیه #تقی زاده صادر شد اما واقعیت آن است که دیگر برای مقابله با این جریان دیر شده بود و آنها بر مصدر امور سوار شدند تا آنکه جنبش مشروطه به کودتای سیاه اسفند۹۹ و برآمدن رضاخان بی سواد منتهی شد!


🔹بر خلاف سایر نهادها، #نفوذ_در_حوزه قواعد خاص خودش را دارد؛ نفوذیهای حوزوی نیاز نیست در پوشش انقلابیگری جلوه کنند!

آنان بیشتر با ژست استقلال و البته معتقد به اصالت های حوزوی تجلی می‌کنند، خود را افرادی #معقول و علاقمند به روحانیت و دین و مرجعیت جا می‌زنند، کم کم با طیف گسترده ای از حوزویان ارتباط می گیرند و در مراحل بعدی به این ارتباطات جهت میدهند و میوه نفوذ را می چینند.

ادامه دارد...


مشاهده عکس نوشته ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی