صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی




پیام تسلیت یا #تخریب_نامه_انقلاب؟!

⛔️ در طی چند روز اخیر بمناسبت ارتحال علامه مصباح یزدی یادداشتی از فردی که گرایش ویژه ای به جریان غربگرا دارد منتشر شده و در آن از رویکرد علامه مصباح یزدی و انقلاب اسلامی سخنانی به میان آمده است.

🔹️ این یادداشت که بیشتر صبغه ی شعری دارد "أعذبها أکذبها" مملو از اشتباهات فکری و تاریخی است و این مختصر گنجایش نقد و بررسی همه ی آن را ندارد.

🔹️به جهت اینکه در این یادداشت به انقلاب و رهبر معظم انقلاب و علامه مصباح یزدی اتهامات ناروایی وارد شده، #صراط_زنجان به نقد و بررسی این یادداشت می پردازد.

#تحلیل

🔹️درقسمتی از یادداشت فرد مذکور آمده است؛ "برداشتم این است که مرحوم استاد مصباح بعد الفتح انقلابی تر نشد بلکه این انقلاب بود که بعد الفتح،مصباحی تر شد...انقلاب نیز به تدریج به سوی همان اهداف راه سپرد و خدمات شایانی به اندیشه ها و آرمانهای عقیدتی مرحوم آقای مصباح کرد"

🔹️اما چند مطلب بسیار مهمی که در این یادداشت به آن پرداخته شده؛ اتهامات ناروا به انقلاب و رهبرمعظم انقلاب در مورد تحریف آرمانها و اهداف انقلاب از خط اصلی اش یعنی"عدالت اقتصادی و سیاسی" به خط فکری استاد مصباح"مسائل عقیدتی و ذهنی محض"(به زعم نویسنده)می باشد.


🔹️برای هر شخصی که به مقداری اندک با مبانی اسلام و انقلاب آشنایی داشته باشند این مطلب روشن است که هدف اصلی اسلام و انقلاب "تربیت انسان موحد و جامعه انسانی توحیدمحور" است؛ و بقیه امور و از جمله تشکیل حکومت اسلامی و تامین  عدالت اقتصادی و سیاسی و...همگی مقدمه ای برای تحقق این هدف متعالی می باشند.


🔹️این هدف والا برخلاف تصور اشتباه نویسنده یادداشت؛ بصورت مکرر در سخنان حضرت امام خمینی"رضوان الله تعالی علیه"بازتاب داشته است و ما بصورت نمونه یک مورد را ذکر میکنیم:

🔻امام خمینی (ره):

"تمام مسائلی که هست، ما می‌خواهیم دست ظالمها را کوتاه کنیم ان شاء الله و می‌خواهیم که قدرتها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم ان شاء الله.

همه اینها مقدّمه این است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت به سوی خدا پیدا بشود؛آن چیزی که اساس است، سیر الی الله است، توجه به خداست، همه عبادات برای اوست. همه زحمات انبیا از آدم تا خاتم برای این معنا هست که سیر الی الله باشد. شکستن بت نفس که بالاترین بتهاست دنبال او شکستن بتهای دیگر"(۱)


⛔️ اتهام کذب دیگری که نویسنده مطرح می کند؛ این است که رهبر فعلی انقلاب خط امام خمینی را تحریف کرده و به ناحق از اندیشه های و فعالیت های استاد مصباح یزدی حمایت کامل کرده است؛ در حالیکه امام خمینی هیچ تمایلی به اندیشه های آقای مصباح نداشته و طبعا از افکار و اندیشه های و فعالیت های ایشان نیز هیچ حمایتی نکرده است؛ در حالیکه طبق گزارش خبرگزاری حوزه از آیت الله رجبی،قائم مقام موسسه امام خمینی؛حضرت امام از ابتدای آشنایی خود با این موسسه از آن حمایت های مالی و معنوی منحصر بفردی کرده است.(۲)


🔹️ایشان در این یادداشت از انقلابیونی "که خود نیز داخل در این طیف اند" نام می برد که آمال و آرزوهای خود را بر باد رفته یافته و از این تحریف عظیم و وضع موجود در فغان و فریاد هستند اما به ناحق ضد انقلاب پنداشته می شوند؛ در حالیکه اینان در حقیقت انقلابیون صادق بوده و مخالفانشان(رهبری و علامه مصباح و...)ضد انقلاب واقعی هستند

و همه این تقصیرها نه برگردن استاد مصباح ها و مجاهدین بعدالفتح است و نه تقصیر انقلابیون صادق؛ بلکه تقصیر سکاندار انقلاب است که خط انقلاب را از ریل اصلی تغییر داده و در ریل منحرف مصباحی ها قرار داده است!!


🔻 پاورقی؛

#مستندات

۱.صحیفه امام ج19 ص47


۲. آیت الله رجبی: این مؤسسه در سال 1354 با هدف کارآمدی‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیازهای دینی و فرهنگی ،تربیت محققان صاحب‌نظر در علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی با عنوان بخش آموزش مؤسسه در راه حق آغاز به فعالیت کرد،پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1359 آیت الله مصباح یزدی گزارشی از برنامه‌های مؤسسه به محضر امام راحل  ارائه و حضرت امام بر توسعه برنامه‌ آموزشی موسسه تأکید و تأمین بودجه آن را بر عهده گرفتند.

 در سال 1364 با تأسیس بخش پژوهش و دایر کردن رشته‌های تخصصی علوم انسانی با رویکردی انتقادی،فعالیت‌های مؤسسه تحت عنوان بنیاد فرهنگی باقرالعلوم علیه‌السلام و در سال 1370 به عنوان یک نهاد حوزوی به نام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌ ادامه یافت

حضرت امام خمینی تا پایان عمر شریف خویش مؤسسه را از حمایت مادی و معنوی خود بهره‌مند ساخت و علاوه بر تأمین بودجه بخش آموزش مؤسسه، جهت توسعه مؤسسه دستور در اختیار قراردادن زمین برای ساختمان مؤسسه را به تولیت وقت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها صادر  کردند و پس از رحلت حضرت امام(ره) خلف صالح ایشان،مقام معظم رهبری راه امام عزیز را در حمایت‌های مادی و معنوی از مؤسسه ادامه دادند و با افتتاح ساختمان مؤسسه در سال 1374 آیت الله مصباح یزدی را به ریاست مؤسسه منصوب کردند.


#صراط_زنجان 

#رسالت_حوزه_انقلابی 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی