صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

⭕️جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان

#مقدمه

🖋حوزه و روحانیت شیعه در طول تاریخ (برخلاف غالب ادیان و مذاهب موجود که گویندگان دینی در حوادث جامعه نقش چندانی ندارند و ماموریت خود از این عرصه جدا می دانند) پرچمدار فعالیت های سیاسی اجتماعی بوده اند و نیازهای جامعه را از اولویت های سلوک اجتماعی خویش قرار داده اند.

🔸️مطلبی که روشن است اینست که همه روحانیون در پاسخ به این نیازها، دارای فکر و رویکرد واحدی نیستند؛بلکه جریان های فکری متفاوتی در این عرصه وجود دارد،بدیهی است که برای رسیدن به وضعیت مطلوب؛ شناسایی جریان های موجود و بررسی نقاط ضعف و قوت آنها ضروری است.

🔸️اگرچه شناخت دقیق و روایت واقع بینانه از این جریان های فکری به طور دقیق و کامل میسر نیست؛ زیرا این جریان ها دارای اصول مکتوبی نیستند که بتوان به توصیف کامل آنها پرداخت، بلکه فرایندی هستند که در برابر تحولات و رویدادهای گوناگون عکس العمل نشان داده اند. 

🔸️#صراط_زنجان جریان های فعال و نیمه فعال حوزوی در استان زنجان و نسبت آن ها با اندیشه انقلاب اسلامی را از چهار منظر مورد بررسی قرار داده است که هر یک از منظرها خود دارای تکثرهای گوناگونی اند.

🔸️ لازم به ذکر است به جهت روشن نبودن دقیق تمامی زوایای جریان های برشمرده شده، و همچنین جهت رعایت اختصار، از ذکر نام افراد فعال در هر یک از جریان ها خودداری شده و تنها به توصیف #اصول_فکری و رویکردهای اساسی آنها بسنده شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی