صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

 #جریان_روشنفکری۳

جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان


💥 به نام آخوند، به کام تقی زاده


♨️ شیخ ابراهیم زنجانی در مجلس اول به جناح سکولار مشروطه به رهبری تقی زاده و اعضای #لژ_بیداری پیوست. «لژ بیداری» یکی از مراکز مهم #فراماسون‌ها در عصر مشروطه محسوب میشد.


💢 وی درباره ورودش به مجلس و نقشش در دوران #مشروطه نزد علمای نجف ادعاهایی داشت و مصراً در پی این بود تا عملکرد خود را مطابق با رأی و نظر علمای #نجف قلمداد کند که صادق بودن آن طبق شواهد، نادرست به نظر می رسد.


🔹️زنجانی در ادعایی می گوید که #آخوند_خراسانی در صدر مشروطیت، تنها به وی اعتماد کرده و در نجف چنین بیان کرده که: در این امر مهم مملکت کاغذها که به من می‌آید، هرکس موافق غرض خود می‌کند، تا این که از ابراهیم زنجانی که به من مکتوب می‌آید، اطمینان پیدا می کنم و می‌دانم او جز راست نمی‌نویسد!


🔹️ این در حالی است که نه تنها مکتوبی از ایشان ثبت نشده بلکه نامه ها و مکتوباتی وجود دارد که نشان از کمال اعتماد آخوند خراسانی به اشخاص دیگری غیر از شیخ ابراهیم زنجانی است.


🔻در ادامه یادداشت، در باره رابطه تنگاتنگ شیخ ابراهیم با تقی زاده مطالعه کنید:💢 شیخ ابراهیم درباره ورودش به مجلس و نقشش در دوران #مشروطه نزد علمای نجف ادعاهایی داشت و مصراً در پی این بود تا عملکرد خود را مطابق با رأی و نظر علمای #نجف قلمداد کند که صادق بودن آن طبق شواهد، نادرست به نظر می رسد.


🔺️ وی ادعا داشت که مردم زنجان در انتخابات مجلس به اتفاق آراء حامی او بودند و تنها #ملاقربانعلی و اطرافیانش با او مخالفت کرده اند! در حالیکه با توجه به نفوذ ملاقربانعلی زنجانی به عنوان مجتهد بزرگ شهر و تبعیت شدید مردم از ایشان، چنین ادعایی نمی‌تواند صحیح باشد.

🔺زنجانی در ادعای دیگری میگوید که #آخوند_خراسانی در صدر مشروطیت، تنها به وی اعتماد کرده و در نجف چنین بیان کرده که: در این امر مهم مملکت کاغذها که به من می‌آید، هرکس موافق غرض خود می‌کند، تا این که از ابراهیم زنجانی که به من مکتوب می‌آید، اطمینان پیدا می کنم و می‌دانم او جز راست نمی‌نویسد!

🔹️ این در حالی است که نه تنها مکتوبی از ایشان ثبت نشده بلکه نامه ها و مکتوباتی وجود دارد که نشان از اعتماد آخوند خراسانی به اشخاص دیگری غیر از شیخ ابراهیم زنجانی است.(یعنی آخوند خراسانی به پسرش یا به افرادی چون سید حسن مدرس که به عنوان فقهای طراز اول ناظر بر مصوبات مجلس توسط خود آخوند و علمای نجف انتخاب شده بودند اعتماد نداشت؟!)
🔹️این امر نشان می دهد که ابراهیم زنجانی که با دروغ و دغل در پی ساختن جایگاهی برای خود بود، ابایی از جعل و تحریف سخنان علمای نجف نیز ندارد.

🔹️ همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشانگر عدم تبعیت شیخ ابراهیم زنجانی ازمراجع نجف است. 

🔺 رابطه تنگاتنگ و نزدیک او با حسن تقی زاده (نماینده تندرو و ضد دین عصر مشروطه) به حدی بود که زمانیکه حکم «ضدیت مسلک» تقی زاده با اسلام و لزوم اخراج او از مجلس که توسط آخوند خراسانی صادر شد، ابراهیم زنجانی حکم آخوند را به سخره گرفت و تلویحا ایشان و ملاعبدالله مازندرانی را «علمای سوء» خواند!

 ♨️ او حتی از آخوند با تعابیر زشت و موهنی مانند «فلان و بهمان»، «متحیر» و «نافهم» یاد کرد و به تمجید از #تقی‌_زاده پرداخت و حتی «تکفیر و تضلیل» تقی‌زاده از سوی آخوند را دلیل «بزرگواری و مقام عالی» تقی زاده شمرد!

#صراط_زنجان 
#رسالت_حوزه_انقلابی 
@serat_zanjan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی