صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

🖋جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان

🔺#نوسازی عصر رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه #روحانیون به دنبال داشت.


♨️به اعتقاد برخی از تحلیل گران، ورود تجدد به ایران، مهمترین #گسست_فرهنگی را در جامعه ایران رقم زده است.

🔸بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از نخبگان جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند(...)

🔸پاسخ هایی که به این مسأله داده شد، متعدد بود ولی از نظر #روشنفکران_وابسته، غربی شدن اصلی ترین راه رهایی از این مشکل بود(...)


♨️به اعتقاد این طیف، مذهب و سنت، مهمترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهمترین نماینده اجرائی این طیف بود(...)

🔸بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی سطحی از #مدرنیسم و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ #عقب_ماندگی کشور غلبه خواهند کرد.

♨️نوسازی رضا شاه را میتوان یک پدیده مهم سیاسی و اجتماعی در تاریخ ایران محسوب کرد. این اقدام متناسب با دگرگونی هایی که در جامعه ایجاد میکرد عکس العمل های متعددی از جانب گروه های اجتماعی به ویژه #روحانیون به دنبال داشت.

🔺به اعتقاد برخی از تحلیل گران ، ورود تجدد به ایران، مهمترین #گسست_فرهنگی را در جامعه رقم زده است. 

🔺بعد از نخستین رویارویی ایرانیان با روس ها، ضعف شیوه های سنتی بر گروهی از #نخبگان جامعه مسلم شد و افرادی از این طیف در صدد برآمدند ریشه این به اصطلاح عقب ماندگی را پیدا کنند. پاسخ هایی که به این مسأله داده شده، متعدد بود. ولی از نظر روشنفکران وابسته، غربی شدن اصلی ترین راه بود. این گروه که نماد عینی پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی را در چهره #تمدن_غرب متبلور می دید اتخاذ روش های غریبان را برای ورود به نوسازی ها پیشنهاد کردند.

🔺به اعتقاد این طیف، #مذهب و #سنت ، مهم ترین مانع در راه رسیدن به جامعه غربی محسوب می شد و رضاشاه مهم ترین نماینده اجرائی این طیف بود. او با کسب قدرت سیاسی در صدد برآمد تا منویات خود را برای از میان بردن این مانع را عملی نماید و بدیهی بود که #روحانیت شیعه، به عنوان بزرگترین #مدافع_مذهب در قبال این عمل واکنش نشان دهد.

🔺همچنین مروری بر سخنرانی‌ها و نوشتارهای #روشنفکران آن زمان نشان می‌دهد که از دید آنان، گسترش زندگی غربی به عنوان تنها سبک زندگی مطلوب بود. بر همین اساس تقلید و اقتباس از پوسته بیرونی و ظاهری تمدن غرب، بدون توجه به تحولات تاریخی و زیرساخت‌های جامعه غربی، ویژگی مهم این دوره است.

🔺بسیاری از روشنفکرانی که در پشت صحنه، کارگردانی را برعهده داشتند با برداشتی #سطحی از مدرنیسم و سعی در اجرای آن در ایران، فکر می‌کردند بر معضل بزرگ #عقب_ماندگی کشور غلبه خواهند کرد؛ لذا در دوران رضاشاه مسائلی چون تغییر نوع پوشاک مردان و زنان، رواج مدهای غربی و وسایل زندگی نو، ایجاد کلوپ‌ها و باشگاه‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر #تقلید شد.
#ادامه_دارد... 

#صراط_زنجان 
#رسالت_حوزه_انقلابی 
@serat_zanjan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی