صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی



♨️نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه(...)
🔹️در میان خوانین، #ذوالفقاری_ها به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به #افشارها داشتند.

♨️ نهاد دین نیز در زنجان در دوره #قاجاریه از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود(...)
🔺️بدین ترتیب #روحانیون در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند.

🔹️از میان روحانیت زنجان، #خاندان_حسینی به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید(...)

⛔️ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان #احمد_کسروی می باشد(...)

♨️ باوجود اختلاف نظر موجود بین #شیخ_ابراهیم_زنجانی و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان #نواندیشی حال حاضر مشاهده می شود.
💠 نوسازی هایی که در عهد رضا شاه صورت گرفت شکل ناقصی از نوسازی به مفهوم واقعی آن بود. هدف رضا شاه از نوسازی، ایجاد فضای باز سیاسی و مشارکت گروه های مختلف در روند تصمیم گیری ها نبود بلکه عمدتا به منظور حذف یا تضعیف طبقات اجتماعی ما قبل مدرن نظیر علما، زمینداران، سران ایلات و عشایر بود، با این رویکرد عملا از میان گروه های اجتماعی در زنجان بیشتر از همه #روحانیون در آماج هدف نوسازی به معنای کاهش مقام و موقعیت سابق قرار می گرفتند.
🔹️در میان خوانین، ذوالفقاری ها به علت دو تجربه گذشته شان در همراهی با جریان مشروطه خواه و در جنگ جهانی اول زمینه مساعد بیشتری جهت همراهی با روند نوسازی نسبت به افشارها داشتند.

♨️نهاد دین نیز در زنجان در دوره قاجاریه از قدرت قابل توجهی برخوردار بود و این توان همچنان تا دوره رضا شاه به قوت خود باقی بود بدین ترتیب روحانیون در هدف مستقیم نوسازی های مورد نظر رضا شاه قرار می گرفتند.
🔹️در تقابل فوق از آنجایی که بیشترین نفوذ روحانیت در بین مردم در حوزه های فرهنگی بود، رژیم اقدامات بیشتری برای کوتاه کردن دست علما از این حوزه اعمال کرد و علما نیز به عنوان یک عکس العمل طبیعی حساسیت های زیادتری به سیاست های #فرهنگی حکومت نشان دادند.
🔹️بنابراین از میان مصادیق نوسازی وجه فرهنگی به علت تمرکز دو طرف بر روی آن از اهمیت بیشتری برخوردار شد.

♨️از میان روحانیت زنجان، خاندان حسینی به عنوان امام جمعه های نسل اندر نسل زنجان در برابر نوسازی، سیاست کم تنش تری را در پیش گرفتند؛ شاید این رفتار سیاسی ناشی از موقعیت آنان در میان مردم و حکومت بود زیرا حکومت ها همواره در معادلات سیاسی شهر آنها را مد نظر داشتند به طوری که آنان نقش واسط بین مردم و حکومت را ایفا می کردند. با این وجود، خاندان حسینی نیز همانند دیگر روحانیون، از سیاست های رژیم ناراضی بودند.

♨️ یکی از تئوری پردازان نوسازی در دوره پهلوی و عامل اجرایی این قانون در زنجان احمد کسروی می باشد.
🔹️نامبرده در سال ۱۳۰۰ ه ش از طرف وزارت عدلیه به سمت رئیس محکمه زنجان انتخاب شد وی در قدم اول با نمایندگان زنجان (شیخ ابراهیم زنجانی، برهان الدوله و شیخ الاسلام ابهری) ملاقات کرد و آنها را در جریان مأموریت خود قرار داد.
🔹️با وجود اختلاف نظر موجود بین شیخ ابراهیم و کسروی در تصدی عدلیه، ویژگی "سرسپردگی جریان روشنفکری وابسته و غربگرا" نقطه مشترکی است که در سلوک اجتماعی سیاسی هر دو شخصیت تاریخی و همینطور اکثر مدعیان #نواندیشی حال حاضر مشاهده می شود.
♨️ از اقدامات کسروی در عدلیه زنجان، عدم بکارگیری ابلاغیه وزارت عدلیه در مورد اولویت محاکم شرعی بود.
🔺️کسروی در قدم دیگر برای نوسازی، شهادت عدول را در محاکم حذف کرد.
🔺️وی همچنین رسم بست نشینی در خانه علما را با این استدلال که در اسلام تنها کعبه می تواند پناهگاه قرار گیرد ملغی اعلام کرد.
#ادامه_دارد...
با ما همراه باشید.
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی