صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

💠 #اعلامیه_انحراف_انقلاب؟!

#جریان_روشنفکری۱۰

🌀جریان‌شناسی حوزه و روحانیت زنجان


🖋سیدابوالفضل زنجانی در میانه دهه ۲۰شمسی عازم تهران شد و تا پایان عمر دراین شهر اقامت کرد.


🔺️او به همراه برادرش سید رضا و #سید_محمود_طالقانی، تشکلی به نام «هیئت علمیه تهران» را تأسیس می‌کنند که از نخستین تشکل‌ها در تاریخ فعالیت روحانیون پایتخت محسوب می‌شود.


♨️بعد از پیروزی انقلاب سید ابوالفضل تغییر موضع جدی ای نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارد.


♨️اوج گلایه و مخالفت سید ابوالفضل در نامه‎ای بروز پیدا می‌کند که در روز ۱۲ شهریور ۱۳۵۹ با عنوان «اعلامیه‌ آیت‌الله زنجانی درباره حوادث انقلاب» منتشر شد که واکنش‌هایی را به‌همراه داشت.


⛔️اخیرا محسن کدیور مقاله‌ای  تحت عنوان "انحراف انقلاب"  ناظر به "اعلامیه سیدابوالفضل زنجانی در نقد جمهوری اسلامی " نوشته‌است و مدعی‌است که سیدابوالفضل ذات این انقلاب را قبول نداشته و موسس آن را نیز تکفیر نموده است.💠سیدابوالفضل زنجانی در میانه دهه20 شمسی عازم تهران شده تا پایان عمر در این شهر اقامت کرد.


🔹️وی از علمای موثر تهران بود و ارتباط نزدیکی با آقای طالقانی، آقای بازرگان، آقای مطهری و شیخ محمدتقی شریعتی داشت و تابستان‌ها هم که به زنجان می‌آمدند، طبیعتاً افکار تهران را به زنجان منتقل می‌کردند.

🔺️سید ابوالفضل زنجانی به همراه برادرش سید رضا و #سیدمحمود_طالقانی، تشکلی به نام «هیئت علمیه تهران» را تأسیس می‌کنند که از نخستین تشکل‌ها در تاریخ فعالیت روحانیون پایتخت محسوب می‌شود. اعضای این تشکل را غالبا مجتهدان و علمای حامی جنبش ملی شدن صنعت نفت تشکیل می‌داد و از همین رو رابطه حسنه‌ای با #مصدق برقرار کرده و پشتوانه مذهبی او محسوب می‌شدند.

🔺️وی مقالاتی در نشریات حوزوی قم می‌نوشت و با طیف‌های #نواندیش نشست و برخاست داشت. از کسانی بود که بر کتاب #شهید_جاوید تقریظ نوشت و از آن دفاع کرد. 

🔹️در سال ۱۳۵۶، فعالیت سید ابوالفضل زنجانی به‌همراه مهدی بازرگان و یدالله سحابی و گروهی از حقوق‌دانان در قالب «جمعیت ایرانی دفاع از #حقوق_بشر» شدت گرفت.
 
🔹️این جمعیت در سال ۱۳۵۶ و با آزاد شدن نسبی فضای سیاسی اعلام موجودیت کرد و سید ابوالفضل زنجانی طی بیانیه‌ای مبانی دینی و شیعی دفاع از حقوق بشر را تدوین و منتشر کرد. زنجانی همچنین در تابستان ۱۳۵۷ در گفتگویی با روزنامه کیهان، مجالس دوره پهلوی را غیرقانونی، انتصابی و فاقد مشروعیت اعلام کرده و خواهان تشکیل احزاب واقعی و برگزاری انتخابات آزاد می‌شود.

⚠️بعد از پیروزی انقلاب سید ابوالفضل تغییر موضع جدی ای نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارد.

🚫در گفتگویی که او در ۱۲ آبان ۱۳۵۸ در زنجان با یکی از خبرنگاران انجام داده، به گلایه‌های خود از نحوه اداره کشور و تنظیم #قانون_اساسی اشاره کرده و تصریح نموده که ترجیح می‌دهد خود را از روال امور کنار نگه دارد.

♨️اوج گلایه و مخالفت سید ابوالفضل در نامه‎ای بروز پیدا می‌کند که در روز ۱۲ شهریور ۱۳۵۹ با عنوان «اعلامیه‌ آیت‌الله زنجانی درباره حوادث انقلاب» منتشر شد که واکنش‌هایی را به‌همراه داشت.

⚠️اخیرا #محسن_کدیور مقاله ای را  تحت عنوان "انحراف انقلاب"  ناظر به "اعلامیه سیدابوالفضل زنجانی در نقد جمهوری اسلامی " نوشته است و مدعی است که سید ابوالفضل ذات این انقلاب را قبول نداشته و موسس آن را نیز تکفیر نموده است...

🌀در شماره بعدی این مجموعه به بررسی این مقاله خواهیم پرداخت.

با ما همراه باشید.
#صراط_زنجان 
#رسالت_حوزه_انقلابی 
@serat_zanjan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی