صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی

صراط زنجان

تبیین ماهیت گفتمان انقلاب اسلامی و نقد خرده گفتمان های غیر انقلابی


🌀#ماهیگیری_از_آب_گل_آلود
🖋نقدی بر مقاله "انحراف انقلاب" محسن کدیور

📝۱۲شهریور ۱۳۵۹ #سیدابوالفضل_زنجانی (...) انتقاد جدی را نسبت به ریل گذاری جمهوری اسلامی تحت قالب یک اعلامیه مطرح می کند.

♨️محتوای این اعلامیه در #تحذیر و #تنبه نسبت به برخی از سیاست های جمهوری اسلامی و همچنین نحوه مواجهه اش با اندیشه‌های معارض مخصوصا جریان #روشنفکری نوشته شده بود،لذا این اعلامیه با عنوان« انقلاب به کجا میرود؟!» نامگذاری شد.

⛔️(...)برخی از دگراندیشان دینی نظیر محسن کدیور اصرار دارند مسیر این اعلامیه را تغییر داده و شخصیت سید ابوالفضل را در جهت #ایدئولوژی مطلوب خود مصادره کنند.
⛔️از جمله برداشت های اتهام وار کدیور از این اعلامیه اینست که(...)

⛔️با اینکه پرونده ابهام آلود سید ابوالفضل زنجانی برای #پژوهش هنوز باز است ولی بنظر می رسد که محسن کدیور در جستجوی موید تاریخی برای اندیشه های بظاهر روشنفکرانه خویش، بصورت #غیرمنصفانه شخصیت و مواضع سید ابوالفضل زنجانی را در #پازل از قبل طراحی شده خودش قرار داده است.
📝۱۲شهریور ۱۳۵۹ سید ابوالفضل زنجانی که عالمی نواندیش و از حامیان معنوی #جبهه_ملی و #نهضت_آزادی محسوب می شد، انتقاد جدی را نسبت به ریل گذاری جمهوری اسلامی تحت قالب یک اعلامیه مطرح می کند.

♨️محتوای این اعلامیه در #تحذیر و #تنبه نسبت به برخی از سیاست های جمهوری اسلامی و همچنین نحوه مواجهه اش با اندیشه‌های معارض مخصوصا جریان #روشنفکری نوشته شده بود،لذا این اعلامیه با عنوان« انقلاب به کجا میرود؟!» نامگذاری شد.

♨️همان وقت محتوای این اعلامیه به سمع امام خمینی(ره) رسیده و ایشان از هرگونه برخورد جدی با ایشان ممانعت به عمل می آورند.

⛔️با وجود اینکه سید ابوالفضل رابطه خوبی را قبل از انقلاب بجهت قرابت فکری و رفتاری با افرادی نظیر #شهیدمطهری و آیت الله #طالقانی داشته وحتی فحوای اعلامیه اش که تند ترین گلایه او از انقلاب محسوب می شد، بیشتر در فضای انتقادی و رفع مسائل درونی انقلاب مطرح شده است، برخی از دگراندیشان دینی نظیر #محسن_کدیور اصرار دارند مسیر این اعلامیه را تغییر داده و شخصیت سید ابوالفضل را در جهت ایدئولوژی مطلوب خود مصادره کنند.
⛔️از جمله برداشت های اتهام وار کدیور از این اعلامیه اینست که سید ابوالفضل، #ذات_انقلاب را در تعارض مسلم با محکمات قرآن و سیره نبوی و موازین و مبانی شرعی می دانسته و معتقد بوده که این #ولایت_فقیه تز لنین ها و #استالین های عمامه دار است تا جایی که حتی میگوید برادران زنجانی در حد #تکفیر موسس انقلاب که امام باشد، پیش رفته اند.

♨️کدیور نسبت به این دست از ادعاها، استدلال دقیقی و مستندی نداشته و به یک سری از اخبار که حتی مشخصات فرد ناقل در آن اشاره نشده متوسل می شود.

⛔️با اینکه پرونده ابهام آلود سید ابوالفضل زنجانی برای پژوهش هنوز باز است ولی بنظر می رسد که محسن کدیور در جستجوی موید تاریخی برای اندیشه های بظاهر روشنفکرانه خویش، بصورت #غیرمنصفانه شخصیت و مواضع سید ابوالفضل زنجانی را در #پازل از قبل طراحی شده خودش قرار داده است.
#ادامه_دارد..
با ما همراه باشید.

#جریان_روشنفکری۱۱
جریان شناسی حوزه و روحانیت زنجان
@serat_zanjan

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی